Bloemenblauwtjes | Glaucopsyche alexis
fotograferen in Zwitserland.

Posted 22/5/2022
Bloemenblauwtje | Glaucopsyche alexis tussen de Salie

Bloemenblauwtje | Claucopsyche alexis tussen de Salie.

Albula (Zwitserland) - Het heeft even geduurd, maar de eerste vlinderfoto van het jaar is een feit.

Dit jaar lijkt het een beetje of ik achter de feite aan loop. Normaal ben ik al verschillende keren opzoek geweest naar de eerste vlinders van het jaar, het Oranjetipje. Of de eerste uitsluipende Smaragdlibellen. Ook de Vosjes ben ik dit jaar nog niet aan toegekomen. Dit jaar kwam het er op een of andere manier niet van.

Maar klagen doe ik absoluut niet, want ik heb een hele mooie reis met mijn broer en moeder mogen maken door Zwitserland. We hebben bijna een week lang, met de auto, door Zwitserland gereden. Van Grindelwald, waar we met de step van de berg zijn af gegaan, naar het meer van Locarno. Waar we genoten van de schitterende dorpjes bij Lavertezzo.

Italie | Lavertezzo

Lavertezzo

Via het Komomeer zijn we doorgereden naar de Albulapas. Waar we de reis afsloten met een schitterende treinreis, de Berninaexpress.

Tijdens de hele reis was ik ook goed aan het kijken voor potentiële vlinderveldjes. Want als je dan toch in Zwitserland bent dan kan je net zo goed kijken of er nog vlinders te fotograferen zijn. Maar dit viel enigzins iets wat tegen. Ik zag nog niet veel rondvliegen, en mooie vlinderveldjes waren er ook niet echt.

De Albulapas regio "kende" ik wel een beetje. Hier was ik al een paar keer eerder geweest. Maar op de plekjes waar ik wel eens vlinders had gefotografeerd was nu nog niks te vinden. Maar toen we 's avonds wat wilden gaan eten in een restaurantje viel mijn oog op een mooi veldje waar ik vanuit een ooghoek wat vlinders zag vliegen. Na het eten zijn we even gestopt om te kijken wat er precies vloog.

Het koste me niet heel veel moeite om de eerste Blauwtjes te vinden. Top, want dit plekje was zo'n 15 minuten rijden van onze overnachtingsplek. Dus besloot ik de volgende ochtend om om 5.00 uur de wekker te zetten. Ik had niet heel veel tijd want ik moest om 7.30 uur terug zijn voor het ontbijt. Ik had dus een kleine 2 uur de tijd om wat te vinden en te fotograferen.

Om 5.30 uur stond ik in het veld, helaas geen dauw, en redelijk wat wind. Maar na een paar minuten vond ik al een Aardbeivlinder en een Klaverblauwtje, dit ging goed! Maar de avond ervoor had ik ook verschillende Bloemenblauwtjes | Glaucopsyche alexis. gevonden. En gelukkig kon ik er 's ochtends ook nog zo'n 10 stuks slapend vinden. Dus daar moest wel wat van te maken zijn.

Om 7.30 uur zat ik voldaan aan het heerlijke ontbijt, klaar voor de Bernina Express.